Vai Fokins spēj kļūt vecmodīgs?
Autors: Eriks Tivums, speciāli Dienai. 1998. gada 3. marts 00:00
Ja kāds uz Mihaila Fokina baletu vakariem nāks ar šādu jautājumu, steigšos viņu mierināt - nē. Un tā - Šopeniāna pēc 40 gadiem atkal kā pirmizrāde. Toreiz - Helēnas Tangijevas-Birznieces delikāti «iegleznota» Rīgas trupā, šoreiz uzslavu pelnījusi Irēna Strode ar divi asistentēm, sava laika labām šopēnistēm Sarmīti Jaksi un Guntu Bāliņu sev blakus. Pie tam ierēķinot kordebaleta īpašo jaunumu, «zaļumu» - turpat gadsimta gaitā bijis ierasts, ka Silfīdas ir tādu pieredzējušu baleta meistarieņu prerogatīva, kuras prot saklausīt un atainot visu bagāto jūtu gammu Šopēna valšos, prelīdēs, mazurkās. Ja varbūt vēl nesalīdzināsim šodienas meitenes ar Annu Priedi vai Martu Bilalovu, tad tomēr arī pārāk «nenoliksim» - viņas grib būt šajā mūzikā iekšā, un dažām tas izdodas īpaši cerīgi - Natālijai Peredistajai, Zanei Teikmanei u.c. Andrejam Rumjancevam pats Dievs vēlējis atainot romantisko Jaunekli - dzejnieku, kura iztēlē tad arī notiek visa sapņu bakhanāle. Viņš to zina un atļaujas būt drusciņ paviršs. Žēl. Toties prieks par Raimondu Tirneru, kurš iejūtīgi klausās Šopēnā un partnerēs. Rozes gars savukārt tieši pie mums Rīgā paspējis apaugt ar dažādiem nostāstiem. Savulaik bija interesanti salīdzināt divu baleta zvaigžņu Māra Liepas un Arvīda Ozoliņa stāstīto par savu ceļu uz šo darbu, un līdztekus pa kripatai iegūt ziņas arī par kādiem citiem «nelegāliem» Rozes gara nācieniem pāri PSRS robežām. Miniatūra, kā zināms, skaitījās Rietumu īpašums un kā tāda - ideoloģiski mazderīga. Šoreiz Rozes garu atjaunojuši Zita Ersa un Genādijs Gorbaņovs, un darbs veikts perfekti. Ineses Dumpes vērienīgums, «primabalerīniskums» labi saaužas ar Meitenes sentimentālo romantiku. Minskietis Aleksejs Avečkins! Slavenu paraugu nesamaitāts, ar fantastiskām roku kustībām (diemžēl ne tik fantastisku darbu ar pēdām!), ar pakļaušanos Vēbera mūzikai viņš paceļ šo riskanto darbu pāri ikdienībai. Ja vēl atceras neseno spirgto debiju Zigfrīda lomā Gulbju ezerā, tad būs vien jāmaina domas un jātencina tie, kas viņu atveda uz Rīgu un ar viņu strādā. Nikolaja Rimska-Korsakova Šeherazade sendienās nebija paredzēta baletam, un Fokina eksperiments savulaik sacēla kājās visus komponista radus un mantiniekus. Tā nav tikai orientāla orģija no 1001 nakts pasakām, bet arī kāds dīvains, pašu varoņu Zobeīdas un Zelta verga neizprasts lēciens brīvībā, ilgošanās tikt ārpus harēma mūriem, sapnis par stepi un brīvajiem vējiem, kalpošana savam neizzināmajam un nepakļāvīgajam «es». Andris Liepa ir gluži kā samīlējies šajā darbā nu jau gadus piecus, ar kādu sesto prātu viņš saskata tajā arvien jaunas vērtības, un Rīgas Šeherazade atšķiras gan no Pēterburgas, gan kinofilmas varianta ar lielāku kompaktumu, spilgtāku fokusējumu, cildenumu. Trīs pirmās izrādes (ģenerālmēģinājumu ieskaitot) nodejoja Ilze Liepa, kura pēc traumas vēl nav sasniegusi savu izslavēto grāciju un pozu skulpturalitāti. (Viņa šajā baletā bieži tiek salīdzināta ar ģeniālo pirmizpildītāju Parīzē - Idu Rubinšteini.) Un tomēr loma ir un paliek viena no vislabākajām viņas repertuārā, apstiprinot Ilzes tiesības uz ārpus kanoniem esošas prīmas titulu. Viņai blakus nenoblāvēja arī mūsu Marians Butkēvičs, bet abās pirmizrādēs par ekstravagantu notikumu izvērtās Faruha Ruzimatova deja Zelta verga lomā. Tajā viņš vispār atrodas ārpus konkurences - kaķiski plastisks un savā iekšējā austrumnieka pasaulē neatšifrējams un mīklains. Atšķirībā no Barišņikova un Nurejeva viņš ir atgriezies Pēterpils Marijas teātrī, it kā vēstot, ka arī tur sākušās pārmaiņas. Šeherazadē jāuzteic viss balets, kas dejo kaisli un ieinteresēti. Trīs brīnišķīgas odaliskas - Inita Rumjanceva, Zane Teikmane, Natālija Peredistaja, arī Tatjana Pavļeņina. Sudraba vergos ar tēla izjūtu izceļas Arnis Līcītis un Tālis Sils, taču arī pārējie, klasiski nedaudz pareizākie jaunekļi prot iziet ārpus labaudzinātības rāmīšiem. Traģikomisks meistarstiķis ir Inta Roziņa Galvenais einuhs. Korekti orķestri vada Normunds Šnē un Guntars Bernāts. Šeherazades scenogrāfiju, izmantojot Leona Baksta idejas, īstenojusi Biruta Goģe, tas tad arī ir vienīgais izjustais un svaigais krāsu zieds vakarā. Kas attiecas uz Šopeniānu un Rozes garu... Nez no kurienes ņemtas tās hipodroma dārziņu slīdītes Šopeniānā un tāds kā no vecās Baltās zāles krājumiem sadabūtais Rozes gara krēsls? (Tiesa, Fokina romantismam nav nepieciešami dārgi logāti, bet humpalas taču arī ne?) Vai maciņš tiek taupīts uz nākamajām divām sezonas baleta pirmizrādēm? Tad jau labi.

Autors: Eriks Tivums, speciāli Dienai. 1998. gada 3. marts 00:00

Конец формы

[Может ли Фокин стать старомодным?]

Комментариев нет:

Отправить комментарий